Tak ci się porobiło, że stajesz przed wyzwaniem samodzielnego upieczenia zakupionego właśnie karczka wieprzowego i zastanawiasz się, tak jak mnie się to zdarzyło niedawno, jak zacząć… Z pomocą przyjdą ci blogi kulinarne.

Opublikowany właśnie na blogu Olgi Smile raport „Blogi kulinarne raport 2012” pokazuje parę ciekawych faktów.

Jaka jest skala zjawiska?

Najpierw o tym jaka jest skala zjawiska w świetle raportu.  Ilość unikalnych użytkowników na najpopularniejszych blogach oscyluje pomiędzy 100 tysięcy, a 1 milion. W rankingu zaprezentowanym w raporcie wzięły udział blogi mające powyżej 100 tyś. unikalnych użytkowników  Biorąc pod uwagę oglądalność Master Chef’a w TVN, która była na poziomie 3 milionów, nie da się nie zauważyć, że dotarcie blogerów do odbiorców jest zdecydowanie mniejsze niż telewizji, niemniej liczby i tak są dość pokaźne.

Pięć najpopularniejszych blogów to:

Kwestia smaku

Kotlet TV

Moje wypieki

Pozytywna Kuchnia

Olga Smile

Pozostałe 7 blogów które pojawiły się w rankingu znajdziesz w raporcie, nie będę zdradzał wszystkiego.

Według badań Listonic w 2011 roku 9 milionów polaków przeglądało przepisy kulinarne, 2,5 miliona robiło to regularnie. Ilość czytelników wzrasta w okresie przedświątecznym. Szacuje się, że jest około 2 500 blogerów kulinarnych.

Blogerzy wchodzą w tradycyjne media

Blogerzy kulinarni wychodzą poza internet i wchodzą w tradycyjne media – piszą książki kulinarne, prowadzą programy kulinarne, pojawiają się w prasie. Nie każdy bloger współpracuje z tradycyjnymi mediami i nie każdy robi to regularnie, jednak widać ruch blogerów w tym kierunku. Marta Krawczyk ma na swoim koncie 8 książek, prowadzi bloga Czym chata bogata. Autorka raportu Olga Smile napisała 5 książek.

Socjal media

Blogerzy kulinarni bez przesady, ale aktywni są na YouTube. Piotr, autor bloga Kocham gotować ma na YouTube ok. 50 tyś fanów i ok. 14 mln wyświetleń. Blogerzy aktywni są również na Facebooku. Blog Kwestia Smaku ma prawie 90 tyś. fanów, według stanu na dzień dzisiejszy.

W łączności ze światem rzeczywistym…

Blogerzy współpracują z agencjami reklamowymi i firmami zewnętrznymi, robiąc konkursy, nie ma jednak tego dużo. Inne działania blogerów to odpłatne zdjęcia i stylizacje dań oraz warsztaty kulinarne.

Na zakończenie

Zasięg oddziaływania blogerów kulinarnych jest znacznie mniejszy niż tradycyjnych mediów, niemniej ich siła rośnie. Blogerzy wkraczają też w świat tradycyjnych mediów, przez co jeszcze bardziej wzrasta zakres ich oddziaływania. Zainteresowanych blogosferą kulinarną zachęcam do zapoznania się z raportem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *