Według mnie, jednym z najważniejszych wydarzeń ostatnich miesięcy w e-learningu było niewątpliwie udostępnienie e-learningowemu światu standardu  Experience API (xapi) w wersji oznaczonej 1.0. Nowy standard, nad którym pieczę przejął ADL określić można śmiało następcą SCORM-a. Czy wiedza na temat tego, czym jest Experience API potrzebna jest ludziom zajmującym się szkoleniami? Co osoby projektujące szkolenia powinny wiedzieć na temat nowego standardu? Ostatnie ważne pytanie po co wdrażać w szkoleniach nowy standard?

Experience API (xapi) jest elementem architektury szkoleń i uczenia się (TLA – Training and Learning Architecture). Celem xapi jest zapewnienie dostępu do doświadczeń edukacyjnych osób szkolących się on-line oraz ich zapisanie.

Przewaga xapi nad standardem SCORM?

Standard SCORM pozwalał na śledzenie dość ograniczonej liczby danych związanych ze szkoleniami e-learningowymi. Dodatkowo, do tego aby dane były śledzone wymagał zalogowania się na platformie LMS i uruchomienia na niej szkolenia.  W przypadku szkoleń w standardzie SCORM trudno było monitorować postępy uczestników szkoleń uruchamianych na urządzeniach mobilnych, poza przeglądarką internetową. Nowy standard jest znacznie bardziej elastyczny, umożliwia zbieranie i zapisywanie prawie wszystkich doświadczeń związanych z podnoszeniem kwalifikacji, czy szerzej doświadczeń edukacyjnych.

Jak zapisywane są doświadczenia związane z uczeniem się w nowym standardzie?

Wyniki doświadczeń użytkowników zapisywane są w formacie: Aktor – czasownik-obiekt (Actor, Verb, object). Aktor to osoba ucząca się: szkolący się pracownik, student, uczeń, lub trener, wykładowca, mentor. Czasownik opisuje wykonane przez Aktora działania takie jak: przeczytał, obejrzał, uczy, wykłada. Obiektem zaś jest to z czym wchodził Aktor w interkację, czyli książka, film, test, kurs e-learning. Na przykład jeżeli obejrzę film na YouTube moje doświadczenie zostanie zapisane jako: „Janusz (Aktor) obejrzał (czasownik) film na YouTube (obiekt)”.

 Gdzie przechowywane są wyniki doświadczeń związanych z podnoszeniem kompetencji?

Wyniki doświadczeń związanych z podnoszeniem kompetencji, zbieranych za pomocą Experience API przechowywane są w systemie LRS (Learning Record Store). LRS może być zintegrowany z większym systemem na przykład z e-learningowym LMS-em, może działać samodzielnie, może również wymieniać dane z innymi systemami zbierającymi  doświadczenia związane z podnoszeniem kwalifikacji za pomocą Experience API.

E-learning uwolniony od LMS-a

Dzięki Experience API e-learning uwolniony został od LMS-a. Tworzymy aplikację na urządzenia mobilne, grę lub kurs e-learning i żadnego z nich nie musimy sadowić na platformie LMS, żeby mieć raport z wynikami. Nie musimy tworzyć aktywności szkoleniowych akceptowalnych przez platformy LMS. Z drugiej strony LRS może być częścią systemu LMS, co oznacza, że naszych LMS-ów nie musimy wysyłać na emeryturę, wręcz przeciwnie mogą dalej dla nas pracować.

Jakie korzyści wynikają z zastosowania nowego standardu w szkoleniach?

1. Możemy raportować różne doświadczenia szkoleniowe

Swoje kwalifikacje podnosimy nie tylko za pomocą szkoleń formalnych, wręcz stanowią one według niektórych źródeł mniej niż 0,05% czasu pracy w ciągu roku. Skoro formalne szkolenia tradycyjne, czy e-learningowe dostępne za pośrednictwem systemu LMS stanowią niewielką część naszych doświadczeń związanych z zdobywaniem nowych kompetencji, w jaki sposób odbywa się nauka? Coraz częściej sięgamy po wiedzę dostępną w sieci korporacyjnej, czy w internecie. Oglądamy  na przykład filmy instruktażowe, filmy dostępne na YouTube, przeglądamy profesjonalne forma dyskusyjne, czytamy materiały rozproszone w sieci. Nowy standard xapi pozwala śledzić bardziej zróżnicowane sposoby zdobywania nowej wiedzy niż formalne szkolenie. Dzięki temu możemy włączyć w proces podnoszenia kwalifikacji znacznie bogatsze i bliższe rzeczywistym doświadczeniom metody i formy szkoleń. Stawia to zupełnie nowe wyzwania przed osobami projektującymi szkolenia.

2. Szkolenia wychodzące naprzeciw potrzebom pokolenia wchodzącego na rynek pracy

Nowe pokolenie wchodzące na rynek pracy częściej korzysta z telefonu komórkowego, niż laptopa. Proces szkoleniowy będzie pomału wychodzić naprzeciw temu zapotrzebowaniu. Wychodzi naprzeciw niemu Experience API, bo pozwala śledzić doświadczenia edukacyjne z urządzeń mobilnych w niespotykanym dotąd zakresie. Nowe pokolenie otwarte jest także na grywalizację i korzysta z filmów wideo. Experience API z powodzeniem wychodzi naprzeciw tym wymaganiom.

3. Szkolenia bliższe doświadczeniom środowiska pracy

Dzięki Experience API możemy powiązać doświadczenia edukacyjne naszego pracownika Marka z  rzeczywistymi działaniami na stanowisku pracy. Na przykład Experience API może być zintegrowany z systemem magazynowym, dzięki temu możemy śledzić działania Marka związane z załadunkiem palet i powiązać dzięki temu wydajność na stanowisku pracy ze zdobytymi doświadczeniami edukacyjnymi. Staje się to łatwiejsze dzięki temu, że wyniki są gromadzone w jednym miejscu w systemie LRS.

 4. Łatwiejsza ocena ROI

Każda organizacja chce wiedzieć w jaki sposób szkolenie przekłada się na konkretne korzyści dla organizacji oraz czy budżet szkoleniowy został wykorzystany efektywnie.

To co pokazałem w przykładzie powyżej przekonało cię mam nadzieje do tego, że łatwiejsza staje się ocena ROI. Jeżeli nie, to dodam jeszcze, że Experience API pozwala monitorować i zbierać wyniki doświadczeń edukacyjnych z wielu źródeł, w tym z zakresu nauczania nieformalnego, procesów zarządzania wiedzą, wykorzystania grywalizacji itp. w jednym miejscu (w systemie LRS), a dzięki temu możemy w łatwiejszy sposób udowodnić pozytywny wpływ dostarczanych doświadczeń edukacyjnych na efektywność pracy.

5. Wykorzystuje potencjał urządzeń mobilnych

Experience API pozwala w niespotykany dotąd sposób zbierać wyniki doświadczeń szkoleniowych z urządzeń mobilnych. Standard SCORM w przypadku urządzeń mobilnych radził sobie jedynie w bardzo ograniczonym zakresie.  W przypadku Experience API nasze osiągnięcia szkoleniowe, edukacyjne są przechowywane na urządzeniu mobilnym, gdy nie ma połączenia z siecią i zbiorczo wysyłane do LRS (lub kilku LRS-ów), gdy mamy połączenie z internetem.

Experience API nie wymaga uruchomienia przeglądarki internetowej stąd wykorzystywać go mogą również twórcy programów natywnych do szkoleń, co stwarza naprawdę niesamowite możliwości. Możemy uruchomić aplikację w naszym telefonie, a ta prześle wyniki do LRS-a. Co więcej aplikacja ta nie musi nawet być wyłącznie edukacyjna, może zawierać jedynie elementy szkoleniowe – filmy, instrukcje, pytania, elementy gier, a nasze osiągnięcia cały czas będą raportowane. To naprawdę staje się interesujące i niesie ogromny potencjał!

6. Experience API wspiera zmienność platform

Możesz rozpocząć zapoznawanie się z treścią edukacyjna na komputerze w pracy, następnie podczas drogi do domu, kontynuować na smartfonie i wreszcie w domu zakończyć na tablecie.

Nowy standard wspierają narzędzia do tworzenia kursów

Na zakończenie warto dodać, że nowy standard wspierają najbardziej liczące się na rynku narzędzia do tworzenia szkoleń. Experience API wspiera Adobe, Articulate, Lectora, Blackboard i inne.

Podsumowując…

Możliwość połączenia zdobywanych doświadczeń edukacyjnych z oceną efektywności na stanowisku pracy, łatwiejsza ocena ROI, wyjście naprzeciw potrzebom pokolenia, które wchodzi na rynek pracy, niesamowite możliwości raportowania aktywności szkoleniowej  na urządzeniach mobilnych, wykorzystanie w szkoleniach zawierających grywalizację, wszystko to pokazuje, moim zdaniem, że standardem Experience API warto się niewątpliwie zainteresować.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *