kapp01

W ubiegłym tygodniu ukazało się kilka postów, na różnych blogach, na temat grywalizacji w e-learningu. W związku z tym podjąłem dwa wewnętrzne postanowienia: napisać ten dzisiejszy post i przyjrzeć się na łamach bloga szerzej grywalizacji.

Moje doświadczenia z grywalizacją trwają od poczatku przygody z e-learningiem, choć przyznaję grywalizacji, zwanej też gamifikacją nie nazywałem grywalizacją, czy gamifikacją. Moje spojrzenie zmieniło się po przeczytaniu książki Karla Kappa The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. Nie dość, że zacząłem bardziej świadomie stosować grywalizację, to udało mi się podczas tworzenia kursów wydzielić i celowo stosować w kursach te elementy grywalizacji, które decydują o jej skuteczności.

Czym jest gra i grywalizacja?

Kapp, autor wspomnianej książki, mówi, że gra to system, w którym gracze angażują się w abstrakcyjne wyzwania, przypisane role, interaktywności, jak również w ocenę – wyniki policzalnych rezultatów wywołują reakcję emocjonalną, czasami silną, skąd my to znamy ;). Grywalizacja zaś, to zastosowanie mechaniki gier we wspieraniu procesów uczenia się.

Czy grywalizacja jest łatwa w zastosowaniu i co jest jej istotą?

Jak sam miałem okazję poczuć, wcale nie jest łatwo zastosować grywalizację, chociaż zasady wydają się być proste. Po pierwsze, czego również doświadczyłem, grywalizacja nie jest powierzchownym dodawaniem punktów, zdobywaniem nagród i oznak w trakcie procesu uczenia się. Prawdziwa moc i istota grywalizacji to

  • zaangażowanie,
  • opowieść,
  • wizualizacja postaci,
  • rozwiązywanie problemów.

Myśląc o zastosowaniu grywalizacji w kursach e-learningowych pamiętaj,  aby te kluczowe elementy mieć na uwadze. I co jeszcze jest ważne?

Cel

Myślę, że kolejnym ważnym elementem, jest cel. Zacząć musimy od określenia celu. Określamy cel praktyczny, w taki sposób, aby umiejętności uzyskane dzięki grywalizacji można byłoby z powodzeniem zastosować na stanowisku pracy. Określamy również, co będzie głównym celem uczestnika kursu, zaangażowanego w aktywności związane z grywalizacją.

Jak pisze Kapp, w grach cele są konkretne i jednoznaczne – pokonasz bestię i zdobędziesz rękę księżniczki. Do celu możesz zwykle dojść różnymi drogami, możesz chodzić po miejskiej dżungli i zdobywać broń, przygotowując się do walki z bestią lub dążyć od razu do konfrontacji z bestią i stoczyć walkę. Przygotowanie do walki, obejmuje realizację celów etapowych, motywujących użytkownika do ich osiągnięcia. Realizacja celu głównego wymaga też, zdobycia umiejętności wstępnych, koniecznych do jego osiągnięcia.  Uczy się ich na różnych poziomach gry.

 Pomysł na fabułę i działania użytkownika

Dalej określić powinieneś gdzie i jak w kursie umieścić grywalizację oraz opracować z grubsza fabułę gry i zarys takich elementów jak zasady gry, model będący odzwierciedleniem rzeczywistości lub model fantasy, elementy związane z konfliktem lub współpracą, ograniczenia czasowe, strukturę nagród, punktację, informacje zwrotne.

Kapp radzi, aby wypisać, czego chcesz nauczyć oraz radzi określić działania jakie będzie musiał podjąć uczestnik gry.

Wszystkie wymienione elementy gry najlepiej tworzyć podczas burzy mózgów, w której uczestniczą projektanci i osoby piszące scenariusze, nie jest wskazane, aby robiła to jedna osoba.

Makieta

Efektem prac w opisanym powyżej etapie powinno być przygotowanie papierowej makiety i zagranie w grę.

Stwórz pierwszy poziom gry

Kolejnym krokiem jest stworzenie pierwszego poziomu gry.

Czy grywalizacja jest skuteczniejsza?

Na koniec, wprowadzającego w grywalizację postu, warto myślę powiedzieć, po co zawracać sobie głowę grywalizacją? Niekoniecznie i nie zawsze jest ona skuteczniejsza od kursów, tworzonych z zastosowaniem instrukcyjnego projektowania. Skuteczność zależy od przyjętych celów szkolenia, rodzaju szkolenia itd. Trafnie zastosowana, niewątpliwie jednak, zwiększa skuteczność kursu – przykłady skuteczności: Not Your Average Joe – sieć restauracji – wzrost sprzedaży o 1,8 procent. ExactTarget zanotowała znaczne, sięgajace 45% oszczędności w zakresie wsparcia technicznego, wykorzystano silnik gry Guru knowledge.

Przydatna może być szczególnie tam, gdzie pracownicy przechodzą wiele szkoleń i są znudzeni tradycyjną ich formą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *