Grywalizacja jest stosunkowo nowym pojęciem, które ulega silnemu rozwojowi wzbudzając szerokie zainteresowanie. Wykorzystania grywalizacji możemy dopatrywać się w marketingu, rozrywce, czy nauczaniu. Coraz częściej grywalizację dołączamy do już istniejących procesów HR-owych starając się nadążać za trendami, które jak wskazują prognozy, będą obejmowały w najbliższym czasie wdrożenia przynajmniej jednego procesu opartego na grywalizacji w największych międzynarodowych korporacjach.

Z czego wynika skuteczność grywalizacji?

Skuteczność grywalizacji wynika z faktu wykorzystania mechanizmów gier do przekształcania zachowań ludzi, za pomocą budowania zaangażowania w wykonywane czynności poprzez wykorzystanie wewnętrznej motywacji.

domino2

Korzyści z wykorzystania grywalizacji w szkoleniach online to przede wszystkim możliwość dotarcia do większej liczby uczestników w krótszym czasie oraz oszczędność kosztów.

Wykorzystanie elementów gier…

Grywalizacja opiera się na wykorzystaniu elementów gier, takich jak:

  • długofalowe cele,
  • zapewnienie powtórzeń materiałów na wielu poziomach,
  • przyznawanie punktów za wykonane działania,
  • przedstawienie problemu,
  • wyzwania w postaci opowiadania, historii,
  • zapewnienie ciągłej i natychmiastowej informacji zwrotnej,
  • stopniowanie i zapewnienie wyzwań stawianych uczestnikowi stworzenie przyjemnego i intuicyjnego graficznie wyglądu graficznego.

Rywalizacja i stan „flow”

Działanie grywalizacji oparte jest o rywalizację, która towarzyszy nam od najmłodszych lat, a odpowiednio pokierowana może skutkować wzrostem efektywności wykonywanych działań oraz chęcią bycia najlepszym, a co za tym stoi, nagradzanym.

Właściwie zaplanowane procesy oparte o grywalizację mają na celu wzbudzenie w uczestnikach stan psychicznego, który Mihály Csíkszentmihályi scharakteryzował i opisał jako „flow”, czyli stan wewnętrznej równowagi pomiędzy nudą a podnieceniem.

Źródła wiedzy o grywalizacji

Wyzwanie przed jakim stajemy to niewielka ilość rzetelnych opracowań na temat grywalizacji, szczególnie w języku polskim.

W Polsce Paweł Tkaczyk wydał książkę, która opisuje zjawisko grywalizacji, jednak jej celem jest jedynie wprowadzenie do tematu, który na rynku polskim jest stosunkowo nowy. W celu przeprowadzenia rzetelnej analizy tematu konieczne jest czerpanie wiedzy z literatury zachodniej.

Ekspertem w dziedzinie grywalizacji uznawanym na całym świecie jest niewątpliwie Karl Kapp, który wydał już dwie książki opisujące tematykę grywalizacji w e-learningu oraz wydał liczne mniejsze publikacje. Autor ten bywa również częstym gościem na międzynarodowych konferencjach poświęconych tematyce grywalizacji.

3 Responses to Grywalizacja w e-learningu cz.1: Czym jest grywalizacja?

  1. Arek z Gamfi pisze:

    Ciekawy artykuł, chciałbym się odnieść do aspektu przyczyn działania grywalizacji. Wszystko się zgadza jeśli chodzi o definicję – zmiana zachowań przy pomocy mechanizmów z gier. Żeby odpowiedzieć na pytanie dlaczego grywalizacja działa trzeba odpowiedzieć dlaczego mechanizmy z gier działają na graczy. Można to tłumaczyć przez różne motywacje różnych typów graczy tzw macierzy Bartla, w której rozróżniamy graczy z uwagi na ich motywację oraz interakcję ze środowiskiem gry. I tak mamy killerów, których interesuje przede wszystkim rywalizacja. Socializerów, których interesują interakcje z innymi graczami, ale nie nastawione na rywalizację tylko na współpracę. Explorerów, skoncentowanych na odkrywaniu świata gry oraz Achieverów pokonujących swoje własne ograniczenia i pokonujących z pasją coraz to nowe cele.
    Jeśli chodzi natomiast o przykłady zastosowania grywalizacji w szkoleniach to polecam zapoznanie się z wdrożeniem firmy Gamfi zrealizowanym dla Grupy PZU http://gamfi.pl/pl/textpage/w-szkoleniach,62.html

  2. Arek liczę na konkrety. Z tego co widzę robicie faje rzeczy jednak nie chciałbym na blogu kolejnej polskiej firmy, która jest „p….” kiedy musi coś napisać konkretnie co robi, upss boi się ujawnić, bo konkurencja… ;)
    Chciałbym konkretów :)

    • Arek z Gamfi pisze:

      O jakież to konkrety Ci chodzi?

      Z przyczynami tego co piszesz bywa różnie, najczęściej nie pozwala na to NDA z klientem, czasem firma nie ma doświadczeń po prostu i nic do podzielenia się i zasłania się niechęcią do odsłaniania się przed konkurencją.

      W naszym przypadku, doświadczeń mamy sporo, ale ponad to co udostępniamy na stronie jest trudno coś napisać, z uwagi na ochronę informacji poufnych. Wdrożenia grywalizacji w obszarze e-learningu czy dowolnym innym, w którym angażujemy pracowników czyli działamy wewnątrz organizacji, mają tą specyfikę że dużo trudniej jest się podzielić opisem projektu, doświadczeniami niż w przypadku wdrożeń w marketingu. W tych ostatnich – można sobie obejrzeć aplikację live, każdy ma do niej dostęp. W przypadku wdrożeń wewnętrznych wszystko jest utajnione i objęte umową o zachowaniu poufności.

      Jeśli chciałbyś pozyskać więcej informacji – proponuję wywiad na blogu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *