Psycholog edukacyjny Rechard Mayer badacz i autor książki „Computer Games for Learning: An Evidence-Based Approach” uważa, że skuteczność zastosowania gier w edukacji nadal nie jest do końca pewna.

Informacja ta została  opublikowana dziś przez  American Psychological Association. Tekst ten wrzucam nieco w opozycji do zachwytów Izabeli, która na blogu mediaWIEDZY zajmuje się tematami gier i grywalizacji ;) , ale czy rzeczywiście skuteczność ta nie jest potwierdzona? Wydaje się, że nie jest tak źle.  Jest wiele badań potwierdzających skuteczność gier. Mayer stara się zwrócić jedynie uwagę, że potrzebne są dalsze badania, szczególnie eksperymentalne. Mówi też, że znacząca liczba badań nie spełnia rygorów metodologicznych. Na przykład z oceny 363 analizowanych w 2012 r. opisów badań dotyczących gier wideo jedynie 39  spełniało istotne rygory naukowe, które pozwoliły na odpowiedź na pytanie dotyczące skuteczności gier.

Według Mayera powinniśmy sobie postawić 3 pytania:

  • czy gry komputerowe posiadają cechy, które sprawiają, że są bardziej skuteczne w promowaniu nauki?
  • czy ludzie uczą się zdobywają przydatne umiejętności poznawcze z grania w gry?
  • czy ludzie uczą się lepiej grając w grę komputerową, niż z instrukcji konwencjonalnych?

Temat jest o tyle ważny, że trudno sobie dziś wyobrazić edukację bez gier. Około 60% nauczycieli (dotyczy Stanów Zjednoczonych) stosuje gry cyfrowe w nauczaniu przynajmniej raz w tygodniu, a 18% codziennie.

Zrzut ekranu 2015-04-24 11.05.34

Ogromną popularnością cieszą się takie serwisy jak BrainPOP. Dzieciom pozwalają one grać, oglądać filmy, rozwiązywać quizy. Natomiast nauczycielom i rodzicom pozwalają zorganizować z ich pomocą proces nauczania i monitorować postępy dziecka.

Więcej dowiesz się z artykułu na witrynie American Psychological Association.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *